Fyringssæsonen er over os, og det betyder som altid, at der bliver solgt en hel del fjernvarme rundt omkring i landet.
For jeres kunder kan den kolde tid mærkes på pengepungen – men til gengæld er der også meget, de selv kan gøre for at spare på varmen.
Som deres lokale varmeeksperter, kan I let hjælpe dem på vej med gode råd og vejledning.
På den måde bliver jeres kunder mere bevidste om, hvor varmen kommer fra – og får I hjulpet dem til at spare penge, bliver de med al sandsynlighed også gladere fjernvarmekunder.
Hvordan sørger I så for, at alle jeres gode råd faktisk kommer ud til jeres kunder?
I kan med fordel fokusere på tre ting:
Først og fremmest skal I have præsenteret jeres råd og tips på en måde, så det både er let for kunderne at forstå, hvad de skal gøre – og hvad de får ud af det.
Den bedste opskrift er at bruge korte, præcise forklaringer og meget gerne med visuelle elementer som supplement.
I kan også overveje at fortælle om de gode råd på en sjov eller spændende måde med en lidt skæv vinkel.
Jo længere væk fra kedelig, teknisk fjernvarmesnak (beklager), og jo tættere på hverdagen – jo bedre.
I kan med fordel søge inspiration hos andre fjernvarmeselskaber. Svendborg Fjernvarme og Kredsløb er to eksempler på, hvordan I på en god måde kan hjælpe jeres kunder til billigere fjernvarme.
I finder også en masse indhold på Fjernvarmestock, som er pakket og klar til at blive taget i brug. Alt fra video til billeder og grafik gør det let for jer at komme i gang.
Men godt indhold er ikke nok. Det skal også ud til jeres kunder.
Det er det andet, I bør fokusere på: At gøre noget aktivt for at få kundernes øjne på de gode spareråd.
Tænk over, hvilke kanaler I har til rådighed i jeres kommunikation – og hvordan I bruger dem bedst muligt.
Har I for eksempel en Facebook- eller en Instagram-profil, vil det være helt oplagt en gang imellem at sende et godt spareråd ud – særligt i fyringssæsonen.
Det giver også god mening at have et sted på jeres hjemmeside, hvor I samler alle de gode spareråd på en let og overskuelig måde.
Henvis til sparerådene fra forsiden – og hjælp jeres kunder til at finde siden ved at linke til den på jeres andre kanaler.
I kan også overveje at tage jeres fysiske kanaler i brug. Selvom det meste kommunikation og markedsføring i dag foregår digitalt, er foldere, plakater, avisannoncer og flyers stadig gode måder at fange jeres kunder på.
En flyer eller folder i postkassen med spareråd kan være en god service til jeres kunder – og en god måde at minde dem om jer, hvis de ikke har hørt fra jer i et stykke tid.
Det kan også være, I har fået en del nye kunder for nylig. Så er det helt oplagt at byde dem velkommen ind i fjernvarmens fællesskab med gode råd til at få mere ud af varmen.
I finder tryksager med spareråd i vores webshop – men vi kan også skræddersy materialer til jer.
Når de lavere temperaturer rammer i oktober, og fyringssæsonen skydes i gang, har jeres kunder jer med al sandsynlighed i frisk erindring. De har lige skruet op for alle radiatorerne og kan måske endda høre naboens varmepumpe snurre.
Nu er et godt tidspunkt at skyde en spare-kampagne i gang på. Når I ikke helt det, gør det ikke en kampagne mindre væsentlig. Med de kolde temperaturer er spareråd relevante i hele vinterhalvåret.
Tænk på tværs af jeres kanaler og tænk i timing. Planlæg kampagnen i god tid, så I ved, hvilket indhold der skal på jeres kanaler og hvornår.
Det gør ikke noget at bruge det samme flere steder – og det er også helt fint at genbruge noget fra tidligere år. Jeres kunder møder jer med al sandsynlighed kun ét sted. Og det er de færreste, der kan huske, hvad I skrev om sidste år.
I kan vælge at køre en kampagne med et knivskarpt fokus. Det kan for eksempel være, hvis I gerne vil have jeres kunder til at sænke deres returtemperatur.
Men I kan også gå med en bredere kampagne, der samler forskellige spareråd og hjælper jeres kunder til at tage dem til sig.
Uanset hvad gælder det om at sætte ind alle de steder, I kan – og om at skabe en sammenhæng i kampagnen.
Tag jeres sociale medier i brug, vær aktive i kommentarfelterne og brug de lokale grupper til at skabe omtale.
Hav de gode råd klar på jeres hjemmeside – gerne samlet på én side – så I kan henvise kunderne dertil fra alt jeres indhold.
Og vær til stede i lokalområdet med flyers og foldere. I kan for eksempel stille jer op på det lokale torv eller ved den lokal købmand for at møde jeres kunder og få en god snak.
Vi hjælper jer hellere end gerne med at samle jeres ideer og tanker, tilføje vores erfaringer og få lagt en konkret plan, så I er klar til at hjælpe jeres kunder godt på vej til at spare på varmen.
Læs mere her eller giv Connie Sørensen et kald på 61 63 03 73.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.