Hjemmeside med brugerfokus - Svendborg Fjernvarme

Hjemmeside med brugerfokus - Svendborg Fjernvarme


Svendborg Fjernvarme


Brugeren kommer i første række på Svendborg Fjernvarmes nye hjemmeside

Udgangspunktet for en hjemmeside bør være dem, der rent faktisk bruger den.

Sådan lød hovedfokus for Svendborg Fjernvarme, da de satte sig for at lave en komplet overhaling af deres hjemmeside.

Men hvordan får man skabt en hjemmeside, hvor brugeroplevelsen er i centrum – og som samtidig afspejler fjernvarmeselskabets identitet?

Det rakte Svendborg Fjernvarme ud til os for at få et konkret bud på. Og det endelige resultat blev præcis, som fjernvarmeselskabet havde håbet på, fortæller økonomichef Jonas Wallin:

- Vi havde brug for en hjemmeside med en langt mere forbrugerorienteret tilgang. Én, der kunne formidle de informationer, som vi ved, vores forbrugere efterspørger – og som samtidig signalerede vores værdier og identitet som et fjernvarmeselskab med fokus på at være klimavenlige, fortæller han og fortsætter:

- Jeg oplevede, at Fjernvarmens Informationsfond var gode til at omsætte den vision til noget helt konkret. Der blev lyttet til den retning, vi gerne ville i – og ud fra vores tanker og ideer fik de bygget en helt ny hjemmesideidentitet.

 

Svendborg Fjernvarme Logo

Svendborg Fjernvarme fik også et helt nyt logo og ny identitet med lancering af deres nye hjemmeside. Ikonet er en stilisering af S i Svendborg og lavet så det symboliserer ledningsnet. Symbolet har en grøn farve der indeholder en del blå. Det lokale islæt med havet tæt på.

 

Løbende samarbejde om designprocessen

Svendborg Fjernvarmes nye hjemmeside skulle bygges på den samme platform, som deres gamle. For ikke at blive påvirket af det gamle design og begrænsningerne på den gamle side, valgte vi derfor at starte helt forfra – fra et blankt stykke papir.

I designprocessen satte vi brugervenlighed i første række sammen med tilgængeligheden fra mobile enheder, da langt de fleste i dag tilgår hjemmesider fra deres telefon eller tablet.

Det visuelle bar desuden præg af, at Svendborg Fjernvarme gerne ville have deres vision om at være et klimavenligt fjernvarmeselskab med ind i hjemmesidens udseende.

Grønne farver blev dermed et naturligt valg, mens vi også designede et nyt logo, som bedre afspejlede identiteten. Samtidig fik Svendborg Fjernvarme taget nye, professionelle billeder, som skal være med til at binde det visuelle udtryk sammen.

For at sikre, at vi ramte rigtigt fra starten, blev fjernvarmeselskabet inkluderet hele vejen igennem – både med løbende dialog, men også i form af design-mockups, som bestyrelsen fik mulighed for at gennemgå.

- Det fungerede rigtig godt, at vi kunne vise mockups til bestyrelsen. Interaktionen frem og tilbage med Fjernvarmens Informationsfond og visualiseringen af det endelige resultat har sparet os meget arbejde, siger Jonas Wallin og fortsætter:

- Når man skal genopbygge en hjemmeside fra bunden, tager det bare noget tid – især når alt skal forbi bestyrelsen. Der er meget indhold, der skal produceres eller genskrives. Men det har fungeret godt, fordi det hele er foregået synkront. Og så var det da en bonus, at vi kunne bruge det nye content på vores gamle side i mellemtiden.

Svendborg Fjernvarmes produktionsanlæg

Svendborg Fjernvarme fik taget helt nye billeder til hjemmesiden

 

Navigationen er gentænkt fra bunden

Udover at Svendborg Fjernvarmes hjemmeside selvfølgelig har fået et løft rent visuelt, er det særligt navigationen af siden, som er ændret radikalt.

Selvbetjening er rykket helt frem som det vigtigste, både på forsiden og i topmenuen – og som bruger får man med det samme det fulde overblik over, hvad man kan i selvbetjeningen.

I det hele taget er det vigtigt, at man som fjernvarmeselskab er opmærksom på forbrugernes perspektiv, fortæller vores tekstforfatter, Niklas Jørgensen:

- For at sige det lidt groft, er langt de fleste forbrugere ikke på din hjemmeside for at læse det seneste referat fra bestyrelsesmødet – eller hvordan du producerer varmen. De er der for at få hjælp eller vejledning til en konkret udfordring, de står med. Det skal din hjemmeside kunne understøtte, blandt andet med selvbetjeningsfunktioner, siger han.

Udover navigationen på Svendborg Fjernvarmes hjemmeside, er gode råd til at spare på varmen og prisen for at have fjernvarme også blevet prioriteret. Alt sammen punkter, vi af erfaring ved, at forbrugerne efterspørger.

For at gøre det let at finde rundt på hjemmesiden på både pc og mobile enheder, er menustrukturen gjort helt simpel. Ikke noget med undermenuer og under-undermenuer.

I stedet er alt det vigtigste indhold kun ét klik væk, mens man kun behøver at klikke videre én gang for at få uddybet informationerne. Det betyder, at alle sider kan tilgås med maksimalt to klik.

Svendborg Fjernvarmes hjemmeside før og efter

 

Nyt indhold, der skaber værdi

Selve indholdet på Svendborg Fjernvarmes hjemmeside fik også en overhaling som en del af projektet.

- Udover at vi har fjernet unødvendigt indhold, kogt lange tekster ind til benet og gjort det lettere at kommunikere nyheder ud til forbrugerne, har vi også skabt nyt indhold. Det kan give en masse værdi for forbrugerne, forklarer Niklas Jørgensen.

Blandt andet har forbrugerne fået sider med gode råd til at spare på varmen, en side med gode råd til bedre afkøling – og ikke mindst en masse nyttige videoer, som let forklarer, hvad de selv kan gøre for at få billigere fjernvarme. Derudover har vi tilføjet en FAQ, hvor man som forbruger let kan få svar på sine spørgsmål.

Samtidig er det blevet lettere for nye forbrugere at tilmelde sig fjernvarmen og udregne deres årlige omkostninger – alt imens Svendborg Fjernvarmes identitet bedre kommunikeres med nye sider om deres arbejde med miljø og klima samt deres mission, vision og værdier.

Kent Husted Kjeldgaard, Direktør hos Svendborg Fjernvarme, byder velkommen på hjemmesiden

 

Begejstret bestyrelse – og begejstrede forbrugere

Med alt det in mente var der derfor positive reaktioner fra både bestyrelse og forbrugere, da Svendborg Fjernvarme kunne tage den nye hjemmeside i brug, fortæller Jonas Wallin. Selv er han også meget begejstret.

- Den har ramt præcis det, den skulle. Bestyrelsen er tilfredse og oplever, at man har ramt mission, vision og ideen med at signalere en grøn identitet. Forbrugerne fortæller, at det er blevet nemmere for dem at navigere rundt. Så hjemmesiden er ramt lige spot on, opsummerer han.

Han forklarer videre, at man ved at lave siden om fra bunden, har fået en helt tydelig linje hele vejen igennem med billeder, tekst og identitet.

- Nu kan vi på en god måde nudge vores forbrugere til at ændre adfærd med den nye hjemmeside. Jeg tror helt klart, at de bedre kan hjælpe sig selv til at finde informationer på den. Og det kan potentielt spare mange opringninger til vores administration.

 

Besøg Svendborg Fjernvarmes hjemmeside

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Seneste nyt fra vores verden - direkte til dig.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Spørg nogen, der ved, hvad I taler om


Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.


Fjernvarmens Informationsfond

Merkurvej 7
6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000

Den obligatoriske


We are social