I mål på rekordtid - Assens Fjernvarme

Konvertering - Assens Fjernvarme


Assens Fjernvarme


Konvertering kom i mål på rekordtid

 

Mange bidrag til successen

Vores opgave var at sikre en tilslutning på mindst 60 % til udvidelsen af fjernvarmenettet til Aarup og omliggende landsbyer – på et tidspunkt, hvor gasprisen stadig var lav.

Hos Assens Fjernvarme ser direktør Marc Roar Hintze tilbage på en kampagne, hvor mange elementer gik op i en højere enhed. Og det slutter ikke her, for flere nærliggende landsbyer ønsker at komme med i puljen, og det bliver der nu regnet på.

Særligt peger direktøren på tre forhold, der har skubbet tilslutningen så hurtigt over målstregen:
– Vi har et godt produkt med meget lave varmepriser, og selve tilslutningen koster kun 5.000 kroner. Når priserne på gas og el samtidig er usædvanligt høje, er fordelen til at få øje på, siger han.

Men selv et godt produkt kræver opmærksomhed. Og den fik Assens Fjernvarme både gennem markedsføring og gennem lokale netværk.

 

Det, at vi har nået over 75 % tilslutning på bare to måneder, viser, at FIF virkelig kan deres metier. Vores samarbejde har været utrolig godt.

 

Bred kampagne

For at få budskabet ud til alle – med en høj frekvens - havde FIF og Assens Fjernvarme grebet fat i alle kommunikationsredskaber fra værktøjskassen:

  • Trykte medier som brochurer, skilte, avisannoncer og pressemeddelelser
  • Digitale medier som hjemmeside, nyhedsbrev og sociale medier
  • Lokale netværk som lokalkontorer, borgermøder og samarbejder med lokale ambassadører, lokalråd og lokale foreninger.

 

Aktive ambassadører skabte momentum

Samarbejdet med lokale ambassadører viste sig at have stor effekt. De lokale ildsjæle delte information om fjernvarmeprojektet på sociale medier og hjalp også med at besvare spørgsmål. Det gav kampagnen virkelig god rækkevidde på Facebook – og stor troværdighed.

– De eneste negative røster i kommentarsporet var fra folk, der ikke engang boede i området. Og dem var borgerne selv med til at affeje kritikken fra. Samtidig kunne vi se, at byerne nærmest konkurrerede om at skabe størst tilslutning. Det siger virkelig noget om den lokale opbakning – og de sociale mediers styrke, fortæller Maria Voss, der er specialist i sociale medier hos FIF.

Kampagnen på Facebook pustede yderligere til konkurrencen ved at dele kort med tilslutningsprocenter løbende – opslag, der blev delt i lokale facebookgrupper med en opfordring til at komme i mål.

 

Hvorfor har du tilmeldt dig fjernvarme?

Vi spurgte Assens Fjernvarmes abassadører om, hvorfor de har tilmeldt sig fjernvarme. Jens fra Ørsted er ikke i tvivl om, at et skift til fjernvarme er det rigtige for dem. Hør hvorfor i videoen.

 

Løbende kommunikation fastholder opbakning til projektet

Det er ikke nok, bare at få nok tilmeldinger, de skal også fastholdes.

Vedhjælp af løbende opdaterede tidsplaner, åbenhed omkring projektets faser, nyhedsbreve og konstant kommunikation på sociale medier, har Assens Fjernvarme formået at fastholde interessen til konverteringsprojektet, og imødekomme behovet for information.

Alle vil nemlig gerne vide, hvornår de kan få fjernvarme.

Det er den opgave som Assens Fjernvarme og FIF nu står med, når gravemaskinerne går i gang og transmissionsledningen til Aarup etableres.

En af konmmunikationsinsatserne er en video, som gør det let at forstå, hvad der sker, når man har tilmeldt sig fjernvarme.

 

Faktisk er der ifølge Marc Roar Hintze et stort uudtømt potentiale for at få endnu mere fjernvarme til Aarup og omegn.

- Vi ved, at mange i området stadig ikke er tilmeldt. Og faktisk har temmelig mange andre byer end de projekterede også bedt om at blive regnet ind og blive tilsluttet. Dem er vi begyndt at kigge på, og så har vi et helt industriområde, som skal bruge fjernvarme, der svarer til i omegnen af 3-400 husstande. De vil meget gerne med, for de har fokus på at være bæredygtige, og her er fjernvarme fra os et godt skridt på vejen, siger direktøren og slår fast:

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at levere fjernvarme til over, hvad der svarer til 2.000 nye standardhuse.

 

Se hvordan Assens Fjernvarme løbende kommunikerer via nyhedsbreve 

Besøg Assens Fjernvarme på:

- Facebook

- Instagram

- LinkedIn

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Seneste nyt fra vores verden - direkte til dig.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Spørg nogen, der ved, hvad I taler om


Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.


Fjernvarmens Informationsfond

Merkurvej 7
6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000

Den obligatoriske


We are social