Vi hjælper byggerådgiveren Arkikon til at være med fra starten af forsyningsselskabernes byggeprojekter. Derfor har vi iværksat en kommunikationsstrategi på tværs af flere kanaler, der skal øge kendskabet til Arkikon og fremhæve deres ekspertise i branchen.
Arkikon har et brændende ønske om at være med helt fra starten, når forsyningsselskaber bygger nyt eller udvider.
Som byggerådgiver for energi- og forsyningsbranchen er det nemlig helt essentielt, fortæller direktør Thomas Enevold:
- Vi har stor erfaring med de processer og udfordringer, der skal løses i energi- og forsyningsbyggeri. Vi kan visualisere ideerne, så de sætter gang i de positive tanker hos folk. Og når vi kommer ind i processen noget tidligere betyder det, at vi virkelig kan gøre en forskel.
Men hvordan etablerer man sig som samarbejdspartner til branchen, så forsyningerne allerede ringer, når de første spæde tanker om et nyt byggeprojekt opstår?
Den udfordring rakte Arkikon ud til os for at få løst.
Og vi startede ikke på bar bund.
Siden 2021 har vi hvert år hjulpet Arkikon med annoncering og kommunikation op mod Dansk Fjernvarmes Landsmøde, der som bekendt er et af de vigtigste events i forsyningsbranchen.
- Så vi kendte Arkikons værdier, målsætninger og tone of voice på forhånd. Og vi kendte målgruppen særdeles godt – vi har trods alt specialiseret os i at kommunikere med og til forsyninger i de sidste mange år, fortæller vores Digital Marketing Manager, Maria Voss.
- Alligevel er det en helt anden opgave, vi nu løser for dem. For hvis man vil etablere sit navn i branchen, skal man tænke både bredt og langsigtet i sin kommunikationsstrategi, fortsætter hun.
Hvis Arkikon fremadrettet skal være det første, forsyninger tænker på, når de tænker byggeri, kræver det en kontinuerlig kommunikationsindsats. Indsatsen skal skabe den tillid og genkendelighed i branchen, som er helt afgørende for Arkikon.
Det opnår vi blandt andet ved at producere indhold, der fremhæver Arkikon som eksperter indenfor både arkitektur-, konstruktør- og ingeniøropgaver.
Indholdet skal fremhæve Arkikons og de enkelte medarbejderes viden, ekspertise og holdninger. Og så ofte som muligt udnyttes aktuelle projekter til at formidle den værdi, Arkikon skaber for kunderne i alle faser af et byggeprojekt.
Vi lader ganske enkelt kunderne tale Arkikons sag.
På den måde kan beslutningstagere ude hos forsyningerne spejle sig i deres ’kollegaers’ oplevelser. Det nedbryder barrieren for at kontakte Arkikon.
Godt indhold er til gengæld ikke nok. Det skal også ses og interageres med af målgruppen.
Derfor har vi valgt en multi-channel tilgang, hvor vi lader indholdet leve på Arkikons egen hjemmeside i form af både cases og nyheder. Vi tilpasser samtidig budskaberne, så indholdet også fænger på LinkedIn.
Vi lader de gode historier diktere formidlingen og fletter så Arkikons vigtige budskaber ind. På den måde får vi langt flere øjne på indholdet – og er historien aktuel vil vi i nogle tilfælde også kunne få hul igennem til pressen, fordi forsyningsbyggeri rent faktisk betyder noget for mennesker.
Indtil videre har vi arbejdet med Arkikons nye kommunikationsstrategi siden efteråret 2024. Og allerede nu har vi set en effekt, fortæller Maria Voss.
- Et godt eksempel på, hvordan multi-channel tilgangen virker, er reaktionerne på en historie om et nyt varmeværk i Benløse, som Arkikon har tegnet og projekteret. Med udgangspunkt i udtalelser fra Ringsted Forsyning skrev vi historien, udgav den som både en nyhed og en længere case på Arkikons hjemmeside – og sendte den ud som en pressemeddelelse, forklarer hun og fortsætter:
- Historien blev taget op af seks forskellige medier – heriblandt Dansk Fjernvarme – og i mange af artiklerne blev Arkikons arkitekt citeret, mens deres visualisering af varmeværket med logo blev brugt.
Alt det gjorde, at vores omtaler af projektet på Arkikons egen LinkedIn-side fik mere end 7.000 organiske eksponeringer. Og det er vel at mærke uden at medregne de afledte effekter som eksponeringer i traditionelle medier og delinger af Arkikons opslag.
Når vi rammer plet med strategien, har det altså en meget reel og målbar effekt på branchens kendskab til Arkikon.
I en periode på bare 7 måneder lykkedes det os at få godt 114.000 visninger af Arkikons indhold - med en meget høj grad af interaktion (engagement rate). Både på organisk indhold og annoncering.

- Det er flotte tal, understreger Maria Voss. Særligt når det kommer til engagementet i Arkikons opslag. Vi ser sjældent, at så mange interagerer med organisk indhold på LinkedIn.
Også hos Arkikon vækker det begejstring, at vi er lykkedes med at komme ud over stepperne med de helt rigtige budskaber.
- Det er imponerende, at Fjernvarmens Informationsfond har fået skabt så meget opmærksomhed og god omtale af os på kort tid. Det er så vigtigt for os, at vi får åbnet fleres øjne op for den dybe faglighed og de brede kompetencer, vi kan understøtte forsyningernes projekter med. Og det synes jeg virkelig, FIF’s indsats giver os et godt grundlag for at lykkes med, siger direktør Thomas Enevold og fortsætter:
- Vi er selvfølgelig kun lige gået i gang. Men jeg ser frem til at mærke, hvordan vores nye strategi hjælper os til at være i kundernes tanker, så vi fanger dem i de helt tidlige stadier af deres projekter. Så kan vi løfte dem til det bedre ved at integrere teknik, æstetik og funktion fra starten.
Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.