Beskyt dig mod scams og phishing på sociale medier

Beskyt dig mod scams og phishing på sociale medier


06
nov
Guide til at identificere og undgå scam og phishing på sociale medier.


Sociale medier er populærere, og bruges af mange virksomheder, herunder også fjernvarme- og forsyningsselskaber, som gerne vil interagere med deres kunder og dele vigtige opdateringer. Desværre er det også et yndet sted for scammere og hackere, der forsøger at udnytte intetanende brugere og sideadministratorer. 

Vi har hjulpet mange med at administrere deres sociale medier, og med udgangspunkt i den erfaring, får du her en guide til at identificere og undgå scam og phishing.

Da rigtig mange selskaber bruger Facebook, tager vi udgangspunkt i Facebook i vores guide – men rådene gælder på alle sociale medier.

 

Hvad er spam og phishing?

Spam omfatter uønskede og irriterende reklamer, ofte i form af gentagne mails, beskeder, kommentarer eller opslag med upassende indhold.

Phishing, derimod, er mails, beskeder, kommentarer eller opslag, hvor afsender forsøger at få adgang til dine personlige oplysninger ved at få dig til f.eks. at afsløre følsomme data eller klikke på links, som åbner din computer eller telefon op for hackere og virus.

Du bør aldrig svarer på beskeder, mails, opkald mv., der beder om adgangskoder, dit personnummer og MitID eller dine kreditkortoplysninger. Hav heller ikke tillid til beskeder, der kræver penge, tilbyder gaver eller truer med at slette eller udelukke din facebookkonto- eller side. Og klik ikke på beskeder med mistænkelige links.

 

Spot scam og phishing

Scammere og hackere vil forsøge at komme i kontakt med dig eller din side på alle mulige måder.

De kan f.eks. finde på at tagge dig eller din side i et opslag, hvor de anklager dig for at have overtrådt nogle regler, og din side eller konto øjeblikkeligt vil blive lukket, hvis du ikke verificerer din konto. Eller de kan kommentere på et af dine opslag og tilbyde nogle virkelig gode lån.

Mange oplever lige nu, at de bliver kontaktet via deres facebooksides besked funktion eller på mail, hvor ”Facebook Security”, ”Management”, ”Meta Support” osv. anklager siden for div. overtrædelser og kræver verificering.

 

Sådan genkender du scam og phishing:

  • Upassende eller tvivlsomt indhold: Beskeder, kommentarer og opslag, der har mistænkelig eller upassende indhold, som ikke er relateret til fjernvarme eller fjernvarmeselskabet. Disse beskeder kan indeholde vildledende information eller stødende materiale.

  • Uopfordrede tilbud eller konkurrencer: Beskeder, kommentarer og opslag, der lover store tilbud, gevinster eller præmier mod at udføre specifikke handlinger, som f.eks. at dele dine personlige oplysninger, klikke på et link eller betale penge.

  • Mistænkelige links: Beskeder, kommentarer og opslag, der indeholder links til ukendte eller mistænkelige hjemmesider. Disse links kan føre til phishing-sider, der forsøger at stjæle dine loginoplysninger eller inficere din computer med malware. Links kan også blive tilpasset, så de ser ægte ud – så vær vågen og forsigtig.

  • Uformelt sprogbrug og stavefejl: Dårligt formulerede beskeder med mange stavefejl og grammatikfejl. Dette kan tyde på, at beskeden kommer fra en svindler, og ikke f.eks. Facebook.

  • Krav om hurtig handling: Man forsøger at overtale, tvinge eller true dig til at fortage en handling indenfor et meget begrænset tidsrum.

Sådan undgår du scam og phishing

Det er svært at undgå at modtage scam- og phishingbeskeder, men du kan undgå at falde i fælden, og begrænse spredningen af beskederne.

Vær opmærksom: Væn dig til at være opmærksom på indholdet og afsenderen af beskeder, der modtages på selskabets side eller mail mv. Meta (Facebook og Instagram), LinkedIn mf. vil aldrig sende vigtige beskeder til dig via en beskedfunktion som f.eks. Messenger (facebookbeskeder), et opslag eller et kommentarfelt.

Er du i tvivl, så kontakt os, inden du svarer på en besked, mail eller et opkald fra Meta.

 

Det skal du gøre:

  1. Opsæt totrinsgodkendelse: Beskyt din konto med det samme ved hjælp af totrinsgodkendelse. Er uheldet ude, så er totrinsgodkendelse det sidste værn, du har for at undgå, at en hacker får kontrol over din konto på sociale medier, mail mv.

    Læs mere om hvordan du opsætter totrinsgodkendelse her:
    Facebook
    Instagram
    LinkedIn

    Husk, at opdatere opsætningen af din totrinsgodkendelse, inden du skifter mobiltelefonen ud, får nyt nummer eller ny mail.

  2. Ignorer og bloker: Ignorer og slet enhver mistænkelig besked eller anmodning, der ikke ser ud til at være legitim. Du kan også blokere afsenderen for at forhindre, at de kontakter dig igen.

  3. Anmeld: Hvis du modtager spam- eller phishingbeskeder, skal du rapportere dem til Facebook ved at bruge indstillingerne for indberetning af upassende indhold. Dette hjælper med at beskytte andre brugere, og gør det muligt for Facebook at fjerne sådanne konti.

  4. Hold dine oplysninger private: Lad være med at dele dine personlige oplysninger eller følsomme data via beskedtjenester, kommentarer eller opslag på sociale medier.

  5. Filtrer kommentarer og tags: På Facebook kan du få lov til at gennemse tags af dig eller din side, inden de bliver synlige for dine følgere. Som sideadministrator kan du også forhånds filtrere kommentarer, så du undgår kommentarer med upassende indhold.

 

Hvordan ser rigtige beskeder fra Meta (Facebook/Instagram) ud?

Hvis Meta vurderer, at du gennem dit brug af Facebook eller Instagram har brudt fælleskabsreglerne, vil du blive gjort opmærksom på dette i appen, via Business Suite eller Annonceadministrator og på mail. Du kan altså finde information om problemet flere steder.

Er du administrator på en facebookside, og er du i tvivl om, om der er noget galt med den, så besøg: https://www.facebook.com/account_status/ - Her kan du se status for de facebooksider og grupper, du administrerer.

Vi har (heldigvis) ikke nogen udfordringer med de sider, vi administrerer, så vi har fundet nogle billeder fra andre, som viser, hvordan beskeder fra Facebook kan se ud:

 

Bemærk:

Artiklen er beregnet som generel vejledning og ikke som juridisk rådgivning. Hvis du støder på spam- eller phishing-beskeder, bør du anmelde dem. Er du i tvivl, så kontakt os eller anden rådgiver for yderligere assistance.

Nyheder
SEW-EURODRIVE nyt medlem
Energipolitisk konference (1)
PULS 2024
RGS Nordic nyt medlem
Energipolitisk konference 4. april 2024
Praktisk information om Landsmøde 2024
Månedens leverandør - Cadana
Undgå greenwashing
God hjælp til forbrugerne: Nu kan du bestille nye brochurer
Tusind tak for et godt landsmøde 2023
Beskyt dig mod scams og phishing på sociale medier
Gør det let for dine forbrugere at holde øje med returtemperaturen
Månedens leverandør - IntraNote
Branchemødet 2023
DI-Trykluft nyt medlem
Månedens leverandør – KSM-Bioenergy
Landsmøde 2023 - stande udsolgt
Energipolitisk Konference samlede branchens skarpeste
Energipolitisk konference 2023
Månedens leverandør - Xylem
Stephanie styrker vores ekspertise i sociale medier
Stiger prisen i dit fjernvarmeprojekt?
Kommuniker løbende om dit fjernvarmeprojekt
FIF anbefaler: Få din fjernvarmedeklaration på hjemmesiden
Månedens leverandør - Coryhex
Forklar jeres fjernvarmeprojekt på ét minut
Fjernvarmeskolen har fået nyt site og materiale – og mere er på vej
Månedens leverandør - PureHeat
Spar på varmen – få de helt nye spareråd
20 års jubilæum
Månedens leverandør - Solteq Danmark
75% bruger mere end 30 minutter på at læse Fjernvarmebladet
Tjekliste: Bliv klar til fyringssæsonen
Månedens leverandør - Søren Knudsen A/S
Månedens leverandør - Solar Nordic
FIF styrker teamet med tekstforfatter fra fjernvarmebranchen
Kommunikation. Når alle gerne vil have fjernvarme - nu
Månedens leverandør - brødrene kier
Rekruttering på LinkedIn
Månedens leverandør - CloudFors
Månedens leverandør - DBVVS

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Seneste nyt fra vores verden - direkte til dig.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Spørg nogen, der ved, hvad I taler om


Hos FIF har vi været optaget af fjernvarme - og kun fjernvarme - siden 1984. Det giver os en unik indsigt i alt fra fjernvarmens særlige vilkår til forbrugernes fordele hjemme i stuerne. Og det kan du mærke i alle vores ydelser.


Fjernvarmens Informationsfond

Merkurvej 7
6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000

Den obligatoriske


We are social